kasut

assalamualaikum !

tukar style taknak hello ! hello ! lagi



kasut 
hari selasa lepas. berlakunya perbualan antara seorang anak dan seorang ibu. 
    • ANAK : umi kasut ainun tu nak arwah dah
    • IBU : lepas tu ?. hang nak buat apa
    • ANAK : apa lagi. nak baru boleh dak ?
    • IBU : hang pi ambek 30 hengget tu. hang pi beli
aku tau dah aku memang malas nak beli sendiri. aku stay ja macam tu. ambek duet tapi harem tak beli pon. sebab malas nak naek moto. takot polis maa. lastly aku terserempak dengan seorang lelaki gagah. yang menggerunkan aku. HAHA !
    • BAPA : hang ambek mana duet tu ?
    • ANAK : erk !. ermmm. umi bagi
    • BAPA : hang nak buat apa ?
    • ANAK : erk ! ermm. nak beli kasut sekolah.
    • BAPA : hang bagi balek duet kat umi hang.
    • ANAK : (buat muka monyok bagi balek)
    • IBU : laaa. awat hang bagi balek ?
    • ANAK : bapak suruh bagi.
    • IBU : hang simpan hang suruh maktok hang beli.
    • ANAK : (dengan muka kerang busuk aku bagi duet dekat maktok aku)
HAHA !. aku apa lagi. hajat tercapai la katakan. aku bagi terus duet dekat maktok aku.
    • MAKTOK : awat ni ?
    • CUCU : maktok nak keluaq kan ?. maktok lalu dekat kedai kasut maktok beli sat kasut sekolah yang jazz star pallas. yang ada lain hitam. saiz 6.
    • MAKTOK : haa. takpa. aku nak keluaq dengan toklang hang. sat lagi aku beli
    • CUCU : (dengan muka kerang busuk lagi sekali aku buat).
setahun sudah ku menunggu maktokku. sampai pukul 7 malam tak nampak bayang. aku cakap sorang sorang. "entah entah maktok tak beli apa". buat muka monyok je la. aku pon landing sampai tertidur.

erk ?; sapa menjerit panggil nama aku pulak ?. 
    • TAKTAU : ainunnnnnnnnnnnnnn !. 
    • AKU : ya. awad ?
    • TAKTAU : hang mai turun tengok kasut ni.
    • AKU : maktok ka ?. HAHA !. okeyokey. tunggu sat.
dengan pantas aku terjun tangga tu. hampir nak tersungkur aku. sampai sampai ja. erk ?. maktok silap beli kasut. waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !. orang suruh beli jazz star. pi beli jenama lain. takpa. aku terima hakikat. and esok tu. aku pakai jugak kasut yang nak arwah tu. 

balek je sekolah. terasa macam ada nur menyinari rumah aku. aku masuk dalam rumah. bukak kasut sekolah sambil tunduk. hati terasa macam nak tengok meja. tengok tengok. wahhh !. patot la. KASUT BARU. seronok gila aku. aku ucapkan terima kasih especially kepada mak aku, maktok and bapak aku. sebab dah bagi semangat dekat aku untuk melangkah ke sekolah.

hari khamis aku bergaya la pakai kasut baru. semua member pakat tanya. 
    • wehh ! kasut baru ka ?. wehhh !. kasut baru ka ?
rasa macam popular pulak. HAHA !.

the moral of the story :-
susah susah dulu senang senang senang kemudian. jangan disebabkan kasut buruk tak bermakna pergi sekolah. kasut buruk itu membawa berkat. 

pss : aku pakai kasut tu dari bulan 6 tahun 2010 sampai bulan 7 tahun 2011. tarikh luput maa !

mood : syiok dapat kasut baru :)

tengs view

No comments:

Post a Comment