Tips : Kuruskan badan cara saya :)

Assalamualaikum. Ana rindu anta/ente sekalian. Afa kabarrr ?. Ayoyo sudah berlagak diva arab pulak kan ?. Disebabkan tak ade koje nak dibuat kan. So saya menaip entry menguap (nama baru) which is mean bored.

Actually, bermula daripada tahun 2012 ni saya ni tak boleh nak kawal dari segi pemakanan. Nampak makanan je terus ngapp. Tak ade kerja lain dah. Dah nak masok ehh dah masok bulan Mei ni nak mulakan azam baru. Sebagai prinsip hidup. Saya akan mulakan daily life without rice aka nasi. Nasi menggemukkan bagi certain people yang elergic dengannya. Nasi tak menggemukkan bagi orang-2 yang sejak azali badan besar lidi. Tapi tak kesah sangat. Saya dalam group A lah. Elergic.

Meh nak ulang tanyang sikit delog (dialog) yang dirakamkan secara daif nya. Memang Kedah piauuu !. Tapi takpe translate Johor :)


KAWAN 1 - Fawaz
Me : Wehhh !. Kau rase aku gemok tak ?
Fawaz : (Usha atas bawah) Tak pon. Biase je.
Me : Serious ?
Fawaz : Yupp !. Tapi kau nampak debab dari tahun lepas.
Me : Nahas kau !. Gemok lah tu.

KAWAN 2 - Mus
Me : Hai Mus :) (senyum mintak simpati)
Mus : Gila ?
Me : (Terus buat muka Mr. Bean)
Mus : Sorry.. Sorry
Me : (Dalam fikiran beriramanya lagu Sorry Sorry- SuJu) Tau ponn !
Mus : Cepat lah tanye.
Me : Camne kau tahu aku nak tanye ?
Mus : (Terus buat muka BigShow WWE)
Me : Sorry.. Sorry
Mus : Nak tanya ke taknak ?
Me : (Tau bengang) Aku gemok tak ?
Mus : Tak..
Terus berlalu pergi. Agaknya bengang dengan jangka masa yang panjang bagi melunaskan apa tersirat dalam mulut emas saya ni :)

KAWAN 3 - Pieja
Me : (Buat muka bengang)
Pieja : Pehal kau ni ? Migrain ?
Me : Aku gemok tak ?
Pieja : Perghhh !. Kau langsing.
Me : Serious (still muka migrain)
Pieja : Tak. Biase je aku tengok. Standard ahh badan ceni. Rilekss la. Kau takpayah nak fikir sangat la kan.   Bukan ade masalah pon. Rileks ya. Okey ?. Rileks.
Me : (kalah Johan) Okey :)

KAWAN 4 - Lela
Me : Wehh Lela !. Aku gemok tak ?
Laila : (Bunyi cengkerik)
Me : Wehhh !. Aku tanye ni ?. Pekak ke siot !!
Laila : (Bunyi cengkerik)
Me : (Baru bukak step nak jalan)
Laila : Gempa bumi wehh !. Tulunnn.
Me : Mane ? Mane ?.
Laila : Kau lah tu. Diet sikit !! (Dengan muka ala ala Johan Asari)
Inilah yang dinamakan kawan makan karipap. Tak boleh diharap langsong. Semua kata-kata yang dicurahkan oleh mereka aku akan ambil sebagai cabaran Calciyummm. Siapa lebih hebat ?. Nahh kantoi tengok cite budak-2.

Ehemmm !. Testing-2 (cover malu). Takpayah cerita panjang. Meh nak tunjuk sikit tip-tips-nye. Lisa Surihani cakap Cekedaudd ! :-


Sharp pukul 7.00 pagi memang dah mula nak berlumba dengan adik-2 nak pergi sekolah. Kekadang tak sarapan pon. Tapi nak naikkan daya tumpuan dalam kelas saya amalkan ini :-

Breakfast : Minum susu/milo/teh segelas dan cream crackers 2 keping.

Saya masih bersekolah. Mengerah otak terlalu lama lebih kurang 5 jam baru boleh rehat. Start pukul 7.30 pagi sampai 11.05 pagi. Sebagai seorang student upper secondary. I 16 years young bukan old okey. Muda lagi okey !!. Menafikan ketuaan. Saya kena refill tenaga untuk otak saya yang tersayang ni. So saya makan sikit je. Sebab takut air liur maaanitik atas buku je. Dah kenyang sangat lah tu. Saya amalkan ini :-

Break (Rehat di sekolah) : Air mineral dan roti yang berkhasiat. 1 sahaja.

Waktu ni pukul 3 petang dan saya still di sekolah. Biasa lah orang pandai terlebih. Kena belajar sampai pukul 2.55 petang. Takpe looking forward to future punya pasal kan. So nak refill energy jugak. Saya amalkan ini :-

Makan tengahari : Mee/Bihun/Keoyteow goreng (sikit je) dan air teh o ais / teh ais bungkus kantin sekolah je.

Lepas balik rumah pukul 3.30 petang. Kena datang sekolah balik pukul 4.15 petang. Sangat letih dan nak refill energy untuk latihan kawad kaki kadet. Serious macam nak mati kalau makan banyak. So saya amalkan ini :-

Makan petang : Roti berlauk aka jenama gardenia yang inti sardin/ikan bilis/tuna or whatsoever lah kan dan air mineral.

Dah balik kawad. Solat. Mandi semua. Tunggu time nak menjenguk homework. Nak segarkan perut dan otak dan badan yang letih berkawad tadi. Saya amalkan ini :-

Makan malam : Roti berlauk aka jenama gardenia yang inti sardin/ikan bilis/tuna or whatsoever lah kan dan air berperisa. Macam milo ke tea ke.

Dah makan sikit tadi kan ?. Saya manjakan perut dengan makanan yang sihat. Tak perlu fikir. Lepas je makan benda alah ni. Mesti lari capai tuala masuk tandas tandas licin jatuh tersembam mak tanya kenapa jawab botol syampu jatuh dan uhhhh uhhh aka berak. Saya amalkan ini :-

Supper : Quaker oats 5 sudu besar campur susu pekat 1 sudu besar kacau dengan air suam dan berbekalkan air mineral sebab kadang-2 loya.


Tips sampingan :
a ) Kalau lapar anggap diri ni puasa.
b ) Kalau termakan banyak benda heavy macam burger, chicken chop or ape-2 yang berat makan quaker oats banyak-2 sebab nak buang balik toxin yang terkumpul dan bekalkan air mineral 1 gelen. HAHA !


Kadangkala orang tak boleh tahan kalau tak makan nasi. Tapi saya boleh !!!. Cubalah. Assalamualaikum.  




17 comments:

  1. I lost 6kg of bodyfats in 2 weeks after trying Green Coffee BEan Extract Fat Burner from www.malaysiafatburner.com

    It is amazing and it help me to solve my problems on how to lose belly fat.

    ReplyDelete
  2. baguz la akk ni..
    sya akn ccuba diet cri mcm akk ni..
    thanks ats tip2 yg diberi..

    ReplyDelete
  3. hi.bolehla view website sy untuk kurus.jimat mudah cepat.
    tanpa makan or minum produkkurus.tanpa senaman berat.tanpa lapar.makan kfc pon boleh kurus.
    http://superkurus.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. nak try...hopesya bleh sprt awak..:)

    ReplyDelete
  5. nak try..hope sya bleh mcm awak..=)

    ReplyDelete
  6. Hi semua

    Kamu boleh menguruskam badan secara natural dengan green coffee bean extract fat burner.
    100% halal dan selamat.
    Ada kelulusan kementerian kesihatan malaysia

    www.malaysiafatburner.com

    ReplyDelete
  7. Kalau boleh nk kurus kena gantikan nasi dengan bijirin contohnya oat atleast 3 kali seminggu.

    ReplyDelete
  8. kurus tak? hahaaaa roti tu tak menggemukkan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. utk sesetengah org. makan roti pon boleh kurus. sesetengah lagi lain. :)

      Delete
  9. ge,pa bumi tu y x leyh tahan.. sengal gak kawan gini.hahaha

    ReplyDelete
  10. Tips yang bagus. Insya allah saya akan cuba seperti awak. :)

    ReplyDelete
  11. Hi. Boleh la ke blog saya
    http://weighttrainer.blogspot.com/
    untuk kuruskan badan dengan mudah dan murah without any produk.

    ReplyDelete
  12. Informative post. But let me share very interesting video berkaitan fenomena Magic Diet di Amerika. Slot bual bicara dari abcTV Amerika. Just go to http://goo.gl/OFs5uj & watch ! Thanks

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum & Selamat Sejahtera
    Salam Perkenalan...Menarik info-info disini...
    Saya juga nk share sket berkenaan dgn program pengurusan berat badan nih...
    Ada tiga perkara yg kita kena amalkan...BAKAR...BUANG...BINA
    BAKAR --- Kita perlu BAKAR lemak2 n URAIKAN ikatan lemak
    BUANG --- Bila dh BAKAR, kita BUANG lemak2 n toksin yg ada dalam badan
    BINA --- BILA dh BUANG, kita kena BINA balik badan kita ni supaya x menggelebeh dan bina otot supaya lebih kuat...

    Ingin info lanjut, sila lah ke FB pages saya
    ---->>>http://www.facebook.com/RaiBeautyHealthy
    SHARING is CARING

    ReplyDelete