Nasi Ayam menu hari ini.

assalamualaikum !

hari ni aku rasa macam rajin la pulak nak pergi ke dapur. aku masak sorang sorang tau. takdak sapa tolong. sedih baq hang. :(. hari ni aku rasa teringin nak makan nasi ayam. so. aku buat la. resipi ni aku dapat dari bekas opah aku. :)

firstly of course la aku pi beli bahan. waktu bawak moto tu. tudung jadi ngengok. sampai ja dekat kedai. aku huduh. haha. dah dah. mai aku share resipi dengan hampa yang teringin nak buat nasi ayam yang memang senang nak mampos. 



RESIPI UNTUK SATU KELUARGA :-

BAHAN SATU(nasi)
3 setengah cawan beras
1 sudu kecil serbuk kunyit
Sup secukupnya (bahan tiga)
2 biji bawang besar #
3 ulas bawang putih #
1/2  inci halia #
(bahan bertanda # dihiris halus)


---> campak saja bahan bahan dia. and then masak macam masak nasi biasa. just dia tukaq air ja. yang ni guna sup bukan air paip. :)

BAHAN DUA : (ayam)
1 jag air (kasi penoh periuk) *
Ayam *
1 botol kecil sos tiram #
3/4 cawan kicap manis pekat (mudim) #
3 1/2 sudu besar gula #

---> kukus ayam bersama bahan bertanda *. selepas selesai mengukus. pindahkan ayam dalam bekas yang berlainan. and then perap dengan bahan bertanda #. dah habes perap. goreng lah ayam tu.


BAHAN TIGA(sup)
Air kukusan ayam
Garam secukupnya
Perasa secukupnya (pasti sedap)
Daun sup (dihiris)
Daun bawang (dihiris)
2 biji bawang kecil (dihiris)
1 1/2 cawan bawang goreng

---> campak saja semua bahan tu sekali. and then biar dia mendidih. then bahagi sikit untuk memasak nasi. 

BAHAN EMPAT(sos kicap)
Lebihan air perapan (bahan dua)
3 sudu besar sos tiram
2 sudu besar kicap pekat manis (mudim)
1 sudu besar gula
Sedikit air

---> campak saja semua bahan tu. and then panaskan atas api


BAHAN LIMA : (sos merah)
2 biji buah tomato #
2 biji cili hijau #
3 biji cili hidup #
2 biji bawang kecil #
1 sudu besar cuka
Gula dan garam secukupnya

---> campak saja semua bahan tu. and then panaskan atas api. sebelom tu bahan bertanda dikisar.


and then siaplah nasi ayam hampa tu. sedap wooo. aku buat sendiri oke. my resipi.  :). cuba lah.


tengs view. assalamualaikum :)

No comments:

Post a Comment