Couple lagi best !!!

Assalamualaikum. Ahlan wasahlan. Sebelum saya kupaskan tentang isu couple-meng-couple ni. Nak tanya sikit. Hampa pernah couple tak ?.

A : Pernah ?.
B : Tak pernah ?.
C : Ermmm, kita couple main-main je, tak serious pon, just suke suke :D (smilling teeth)
D : Sumpah seumur hidup tak pernah. Orang Kedah kata " tobat tak pernah ". (muka gabra)
E : Tak berkeinginan pon :) (muka cool a.k.a kuat iman)

Hampa nak pilih yang mana ?. Guest what. Aku dapat agak apa jawapan hampa :). Dah-dah lupakan. Meh nak kasi hangat sikit. Kenapa aku cakap couple lagi best ?. Sebab apa ?. Kenapa ?. Hang cakap macam tu pasaipa ?. Okey. COUPLE yang secara relevannya dengan makna CINTA yang kadang-kadang tidak 100% berlandaskan dengan ajaran Islam. Pergaulan bebas, maksiat, ingkar dengan perintah Allah.

Sejujurnya, saya pernah bercinta dulu sewaktu berumur 13 tahun dan biasalah awal remaja. Cikgu kata "mai remaja besaq-besaq form one macam depa tu mula dok gatai nak merenyam bercinta". TRANSLATION "bile waktu remaja macam diorang tu lah mula menggatal nak bercintan-cintun segala". Betul sangat-sangat. Saya bercinta dulu sebab nak mencuba-cuba ja. Bukannya 100% kehendak pon. Nak mencuba nikmat bercinta waktu remaja kan. Tapi seriously I never thought that when a person fall in love with the other person. They could'nt have nice experiences even they get a kind,good and perfect accompanying person or partner. Fuhhh !. Sangat seksa bercinta waktu remaja cenggini. Cewahh !. Tak boleh focus waktu belajar, asyik tension sampai kurus, tak makan 1 minggu, tak mandi. Ahhha !.

Tapi bukan tu yang saya nak fokuskan. The word COUPLE that is mean :-

Control
yOur
attitUde 
Properly
untiL
diE
Bunyinya agak merapu tetapi sebaliknya mempunyai makna yang mendalam. Meh kita usha ayat-ayat al-quran :-


 A063

Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini;


Dipetik dari surah Al-Furqaan ayat 63. Di mana seperti yang saya terjemahkan perkataan COUPLE itu iaitu,

Jagalah
Engkau
Peradaban
Dengan Teliti
Sehingga 
Hari Kematian 

Allah sangat-sangat meredhai orang yang menjaga peradaban seperti bersopan-santun manakala orang yang tidak beradab akan dihadapkan dengan kata-kata.

Maka, marilah bersama-sama kita menerapkan segala nilai-nilai murni yang diamalkan oleh nabi kita iaitu Rasulullah s.a.w.


  • Nak tahu kisah Rasulallah dimana ketika baginda telah ditemukan dengan malaikat Jibril. Nak tahu kidah ini dengan lebih lanjut KLIK SINI

Maa'ssalamah wa illaliqa' 

Nantikan topik seterusnya : Salute-lah kau tinggal mak kau dekat hotel bajet !!


No comments:

Post a Comment