Memori sekolah rendah. Admire.

Assalamualaikum semua. Sihat ke ?. Berbekalkan mp3 yang mendendangkan lagu Mojo - Andai ku bercinta lagi. Saya nak bercerita sikit pasal zaman kanak-kanak rebena dulu. HEHE !

Korang masih ingat lagi waktu sekolah rendah korang suka sape ?. Korang pernah admire seseorang. Dan korang punya kawan baik masih berhubung dengan korang sekarang ni.

Dalam kehidupan kita, pastinya ada kenangan pahit dan kenangan manis kan ?. Jadi meh nak luahkan perasaan sekaligus macam nak share lah dengan pembaca semua.

KENANGAN MANIS


1- Waktu darjah 1, cikgu tengok muka saya ja. Cikgu tahu dah saye ni selalu dapat nombor tiga dalam kelas. Top 3 lah konon. Ala ala mentor gitu. Dah tu, bila time Anugerah Cemerlang. Mulalah nak belagak diva. Buat buat malu konon nak ambil hadiah lepastu boleh pulak salam YDP tu dan yang bukan muhrim tu. Naseb lah tak baligh lagi waktu tu. Alahh budak tahu ape ?.


2- Kawan baik sangat-sangat ramai. Dulu time tak tahu ape lagi. Boleh pulak berkawan baik dengan budak lelaki. Semuanya masih tak sedar lagi erti perasaan. Tapi start time darjah 4 saya dah mula main-main perasaan. Arghhh !. Yang manisnya, si 'admire' saya tu boleh pulak main cinta dengan budak kelas sebelah. Adoii !. Sangat sakit hati. Tapi lepastu saya dah fedup terus suka dekat orang lain. Style nak tunjuk perasaan tapi orang tak layan pon. Alahh budak tahu ape ?.


3- Time darjah 6 kan, saya ni dikenali sebagai "Pengawas Perpustakaan Gemok, Tembam dan Comel". Mane marah pon orang panggil macam tu dekat saya kan. Best ape. 'Comel' tu boleh tahan lagi tapi 'Gemok', 'Tembam' tu agak mencabar kesabaran lah jugak. Tapi takpe. Alahh budak tahu ape ?. But, start je masuk tingkatan satu. DIorang still panggil saye macam tu. Tapi kalini "Pengawas Sekolah Gemok, Pulon dan Garang". Heyy !. Aku jadik garang sebab korang langgar peraturan dan aku pulon pon sebab aku memang kena pulon. Kan dah ber-aku-aku-an. Tapi takpe. Form 2 saya dah bertekad nak kunci mulut diorang. Sekarang saya dah langsing until noww.. Senyum sikit makcik. :D


4- Time darjah 4 kan, saya first time masok perkhemahan. Sekali dekat sekolah dan kali kedua dekat sekolah Bahiyah. Sangat best lah sebab cabaran hidup yang ala ala orang dah kahwin kena tinggal parents dekat rumah. Malam first tidur dekat sekolah tu kan. Kami satu geng dalam khemah yang sama boleh dok buat drama. Menangis sebab rindu mak dengan ayah. Tengok ?. Alahh budak tahu ape ?


5- Dulu saya ada best friend yang sangat saya sayang. Name dia Juliana. Dia baik sangat. Serious. Dulu dalam kelas kami berpakat nak buat bisnes. Kami buat bisnes jual lukisan karton. Satu karton RM1. Yang bestnya, ade jugak yang beli walaupun bagi saya memang kalah dengan Cikgu Fauzi. Alahh budak tahu ape ?.

KENANGAN PAHIT


Kenangan pahit tak banyak sangat tapi ada lah dalam satu dua. Nak tahu ke ?. Alahh. Takpayah la.

1- Dari dulu sampai sekarang saya still ingat tragedi yang memalukan dan agak 18sx lah sebab...... sebab... sebab saya kejar budak lelaki yang buat bising dalam perpustakaan tu. Lagi dikejar lagi jauh. Rase macam kejar anjing je. Lari laju bukan main. At last, gedebuk. Buah nangka jatuh bergolek. Tersembam dan.... dan... err.. malu lah... kain sekolah terselak dahtu cepat-cepat saya cover. Sangat memalukan. Naseblah waktu tu dah pandai pakai seluar fit. :P. So tak nampak pon benda-benda yang tak diingini. Bersyukur jugak ahh. Lepas je bunyi loceng, saya terus naik kelas lepastu nangis dekat kawan sebelah. Kain aku terselakk. Waaaa !. Malunya.

2- Dulu saya ambil kelas J-Qaf tau. lebih kurang macam KAFA lah. Yang belajar hukum-hukum mad arid lissukun lah macam-macam lah. Saya budak baru sebenarnya. Baru join diorang dalam 2 hari. Hari yang ke-3 tu tragedi yang mengerikan telah berlaku. Agaknya saya ni dilahirkan untuk mengejar orang kot. Saya kejar sorang budak lelaki ni. Dekat tengah-tengah padang sekolah. Dan cuaca waktu tu agak okey tetapi keadaan tanah yang lembap dan berlumpur. Okey. Dah dapat dah budak tu. Ishhh !. Tetapi, saya pulak terjatuh. Habis baju kotor. Bau lumpur yang uwekkkk !. Terpaksa lah mandi sorang sorang dekat paip dekat dengan pondok pakcik guard. Tunggu sampai parents mai ambek. At last, kena gelak. Nak simpati okey ?. Last sekali, tekad taknak dah pi J-Qaf. Malu punya pasal.



saya yang line kedua. empat dari kiri budak yang pakai tudung :D

Hahhh !. Amacam ? Style tak kenangan-kenangan yang saya share. Suka perasan kan ?. Dahh !. Korang meh lah share sikit kenangan ape yang korang pernah lalui waktu sekolah rendah dulu. Rase macam sweet je bila teringatkan zaman sekolah rendah. Yelah waktu tu mak tolong sikatkan rambut, mak tolong lipatkan tudung mak yang tolong ironkan baju dan mak lah yang cium pipi kita pepagi dan juga mak lah yang tolong pin-kan kasut jenama Bata yang ada magnet tu. Waaa !. Bestnya. Tapi sekarang ni semua kena buat sendiri. Dah nak jadi bini orang dah rajin lah sikit. Mak saya cakap. Tak dilupakan ayah saya yang sentiasa setia hantar saya ke sekolah dan sanggup bawak saya sampai ke kelas. Lepastu, kawan-kawan semua usha pelik sebab mak ayah diorang tak buat macamtu pon. Koo jeles cakap ahh. HEHE !

Assalamualaikum. :). Maa'ssalamah.


2 comments: